Aktuelno

Lichen sclerosus

Lichen sclerosus je bolest nepoznazog uzroka, a ispoljava se atrofijom kože i potkožnog tkiva u predjelu stidnog brežuljka, velikih i malih usana i oko analnog otvora. Kako bolest napreduje, velike i male usne, pa čak i klitoris potpuno nestaju. Vagina postaje uža i plića. Koža spoljnih genitalija se u cijelini smežurava i istanjuje. U početku je ružičasto blijeda, kako bolest napreduje koža postaje providna, krta, te podsjeća na pergament.

Ovo oboljenje se viđa i kod muškaraca. Oboljenje je deset puta češće kod žena.

Pacijentkinje se žale na svrab, bol, česte infekcije, a kako bolest napreduje, može doći do pojave otežanog mokrenja i otežanog pražnjenja crijeva. Često se sreće kod žena sa već prisutnim nekim drugim autoimunim oboljenjem, učestalim genitalnim infekcijama, a prisutna je i genetska predispozicija.

Obično prođe više godina, dok se ne postavi dijagnoza ovog oboljenja. Često pacijentkinje liječe pod pogrešnom dijagnozom i koriste različite antibiotike, vaginalete, ali se simptomi ne povlače, a često se i pogoršavaju.

Biopsija je najsigurniji način da se postavi definitivna dijagnoza.

Liječenje – ne postoji kauzalni - uzročni lijek. Do poboljšanja može doći dobrom higijenom, uz održavanje Ph sluznice. Kod ovog oboljenja su se do sada koristili: kortikosteroidi, lokalno – hormonska terapija, retinoidi, ultraljubičasto zračenje, pa čak i hirurško liječenje uznapredovalih ožiljaka, koji dovode do fukcionalnih smetnji.

Trenutno najbolji način liječenja ove bolesti je PRP metoda.

Riječ je o primjeni plazme obogačene trombocitima koja se izdvaja iz krvi pacijenkinje. Trombociti su poznati u svojoj ulozi kod zgrušavanja krvi , međutim trombociti također sadrže stotinjak različitih proteina, poznatih po faktoru rasta, koji su važni u zarastanju rana, povreda ili podmlađivanju tkiva i sluznica.

PRP plazma je 5-10 puta bogatija trobocitima nego normalna  plazma, što znači bogatija i faktorima rasta koji pomažu podmlađivanju oboljele kože.

Ove pacijentkinje se moraju redovno kontrolisati, zbog mogučnosti pojave karcinoma na mjestu hronične lichen scleroze.

Kako djeluje PRP ?

Faktori rasta iz PRP djeluju kao matične ćelije i na taj način ubrzavaju proces zarastanja i podmlađivanja tkiva. Plazma obogačena trombocitima se nakon centrifugiranja ubrizgava u oboljelo mjesto.

PRP u ginekologiji

U ginekologiji upotrebljavamo PRP :

- za potrebe regeneracije promjena na vanjskom spolovilu kao što su svrbež i lichen sclerosus.
- otklanja suvoću vagine i na taj način poboljšava seksualni život žene.
- Kao tzv. „O- shot“ ( orgazam shot) djeluje na stimulaciju G-tačke u vagini, što povečava uzbuđenje, seksualnu želju, mogučnost bržeg postizanja orgazma.
- zbog povečane elastičnosti vagine smanjuju se bolovi kod polnih odnosa, pogotovo  kod žena u postmenopauzi.
- povečava se lubrikacija vagine

Nazad na teme
Godina iskustva